Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 04 november 2007 14:14:13
Column.
Kwaadheid wordt meestal gezien als negatief en destructief. En dat is jammer zegt psycholoog Anita Timpe.
"Want woede is een kracht die kan aanzetten tot grote veranderingen.
'Hoe sterker de fysieke reactie bij een woedeaanval, hoe groter de kans dat diep weggestopte emoties de oorzaak zijn.'
Opgekropte agressie.
Je boos maken doe je dus niet snel goed, zolijkt het. Maar volgens Anita timpe kun je wel degelijk op een gezonde manier met woede omgaan.
Mits je je beeld van woede bijstelt en je de ware reden van je kwaadheid kent.
WAT VOEL JE PRECIES?
Hoewel we de begrippen afwisselend gebruiken voor hetzelfde boze gevoel is er volgens Anita Timpe wel degelijk een verschil.
ERGENIS: Korte , spontane, emotionele reactie op een onaangename gebeurtenis of persoon die je heeft gekwetst. bijvoorbeeld een vriendin die weer eens te laat komt op een afspraak. Ligt aan de oppervlakte en is goed te onderdrukken.
WOEDE.:Krachtige vaak agressieve emotie, veroorzaakt door iets wat je als kwetsend ervaart.bouwt zich geleidelijk op, bijvoorbeeld door een opeenstapeling van ergenissen, en kan intense lichamelijke reacties geven. De oorzaak ligt meestal veel dieper dan bij ergenis. Opkroppen kan tot lichamelijke en psychische klachten lijden.
DRIFT:Krachtige emotie die op woede lijkt, maar die altijd op een persoon of groep gericht is--woede kan zich op alles en iedereen richten--en die ook een positieve kracht kan zijn.
WROK:Waar woede en drift felle steekvlammen zijn. is wrok een smeulend vuur. ontstaat wanneer ergenis of woede gedurende langere tijd wordt opgekropt. De herinnering aan het kwetsende incident blijft levendig, het gevoel erbij oproepbaar.
Wie wrok voelt, kan niet vergeven.
AGRESSIE: Geen emotie, maar een gedragswijze, die er op neerkomt dat je ergens op afgaat. Wordt in onze samenleving als negatief gezien, als aanvallen bijvoorbeeld, maar hoeft dat lang niet altijd te zijn.
Agressief betekent slechts 'niet passief en terughoudend zijn'.
Bron: Mind magazin. Boek over dit onderwerp: de positieve kracht van woede. Verschijnt deze maand bij Bzztôh.
Ik vond het erg leerzaam en in het boek staat alles natuurlijk uitgebreid met uitleg.
Bijvoorbeeld, hoe sterker de fysieke reacties, hoe groter de kans dat er diep weggestopte emoties uit je kindertijd aan ten grondslag liggen.
Veel voorkomend oud zeer is verlatingsangst. omdat je zò bang bent een ander kwijt te raken, laat je die ander steeds over je grenzen gaan. Dat geeft een gevoel van machteloosheid en maakt kwaad.
Opgekropte agressie kost niet alleeen veel energie, ze maakt je bovendien ziek of leidt tot een depressie, verslaving of eetstoornis.
op: 4-11-2007 om 14:19:42
|
Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 04 november 2007 14:27:10
..uh ja.. wat is de stelling?
|
Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 04 november 2007 14:53:54
^
Geen. Vond het een interessant stuk, en ieder kan er uithalen wat op hem/haar slaat, of er iets van opsteken, en een aanrader om het boek te kopen/lezen.
De bedoeling is dus dat je aan introspectie gaat doen, dus bij jezelf naar binnen kijken waar iets vandan komt. En dan kan je er aan gaan werken.(of niet als het je niet interesseert)
Maar aangezien het ook invloed heeft op je geestelijke en lichamelijke gezondheid, lijkt het mij wel belangrijk.
op: 4-11-2007 om 15:8:12
|
Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 04 november 2007 15:01:44
Ik krop mijn agressie niet op maar gooi het bij CN er uit. Ja, ik ben het kwijt en een ander zal het worst wezen. Je moet wàt.
|
  didi (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 04 november 2007 19:39:09
Dat je je gevoelens niet moet onderdrukken, omdat je anders negatiever eruit komt is logisch.
Maar om woede daarmee als niet negatief te bestempelen (dus positief?). Niet mee eens. Je wordt kwaad omdat iets niet rechtvaardig is in jouw ogen. Het is dus altijd in een negatieve situatie.
|
Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 04 november 2007 21:17:10
[quote]
didi schreef op 04 November 2007 19:39:09 :
Dat je je gevoelens niet moet onderdrukken, omdat je anders negatiever eruit komt is logisch.
Maar om woede daarmee als niet negatief te bestempelen (dus positief?). Niet mee eens. Je wordt kwaad omdat iets niet rechtvaardig is in jouw ogen. Het is dus altijd in een negatieve situatie.
[/quote
Wat Anita Timpe hier in haar boek schrijft is o.a ook dit: Woede is een emotie, net zoals vreugde, angst en verdriet, waarin een groot potentieel schuilt, een kracht die kan aanzetten tot grote veranderingen.
Een opborrelende, alles overheersende kwaadheid geeft je meer dan welke emotie ook een signaal--dat je bijvoorbeeld beter voor jezelf moet opkomen, iets moet uitpraten, knopen door moet hakken of het roer moet omgooien; meestal in relatie tot anderen.
Niet gemakkelijk, maar wanneer je ernaar luistert en er actie op onderneemt, kan het je veel opleveren.Dat is dus het positieve er van.
Een voorbeeld die zij aanhaalt, ja ik begrijp wel wat ze bedoeld,zal ik even vermelden, zodat het misschien wat duidelijker wordt.
Cynthia was woest op haar baas. Hij passeerde haar tot 2 keer toe bij een promotie.
Zij spuwde haar gal bij een vriendin en die vroeg waarom ze haar baas er niet op aansprak.
Cynthia bleek vooral boos omdat ze zich niet gezien voelde;dat gaf haar een gevoel van machteloosheid.
Maar door de vraag van haar vriendin realiseerde ze dat ze niet machteloos hoefde te zijn. Toen ze een gesprek met haar baas aanging, bleek hij te denken dat ze niet hogerop wilde.
Samen stelden ze een toekomstplan op, inclusief promotie.
Kortom; Wie meer zichzelf is en op zichzelf vertrouwt, zal op den duur veel minder vaak tegen echt heftige woede-uitbarstingen aanlopen. Zo is woede behalve een signaal ook de motor voor veranderingen. En dat is het positieve er van.
Het boek lezen geeft je natuurlijk een beter beeld. Maar er zullen personen zijn die nergens last van hebben. Hun jeugd was stabiel, kunnen assertief zijn, enz.
Ik ken echt mensen die nergens kwaad om worden, geen wrok kennen, geen irritatie, enz. Voor hen telt dit verhaal dus niet.
|
Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 06 november 2007 00:53:54
Woede verlaagt de Ratio meestal tamelijk zinloos dus, het verhoogt wel je fysieke kracht tijdelijk dus ik zie alleen nut in sport maar daar blijft het ook bij.
Vanzelfsprekend handig om je grenzen te verdedigen maar ook daarvoor prefereer ik andere middelen
|
  -Nika (26)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 07 november 2007 14:12:13
Quote:
didi schreef op 04 November 2007 19:39:09 :
het is meer boosheid dat je niet moet onderdrukken.
je mag boos worden, als je dat onderdrukt krijg je woede.
ik vind dat woede gewoon opgekropte boosheid is.
|