sunshine.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 19 januari 2009 18:38:33
Vandaag zat ik met mijn ouders en broer in de auto. Het was druk op de wegen. Overal zag je mensen in pak in de auto. De één druk aan de telefoon, de ander aan het genieten van de radio.. Ik keek naar buiten, en zag het typerend landschap van Nederland. Heel veel weilanden. Maar dit keer geen koeien. Toch trok iets mij aan in dat landschap. Hoe lelijk sommige mensen al die windmolens en weilanden ook vinden, ik vind het wel iets hebben. Ik keek en ik dacht na. Hier en daar zag ik verlaten huisjes, waarschijnlijk waren die mensen verhuist naar de grote stad. Ik keek naar het gras, er viel mij iets op. Elke keer als ik naar het gras verderop keek, dacht ik dat het daar groener was. Typerend, vind je niet? “Het gras lijkt altijd groener aan de overkant…” luidt een Nederlands spreekwoord. Prachtig, want het klopt ook nog. Toen ik eenmaal ontdekte dat het gras overal even groen was, begon ik na te denken over het leven…..
Wat maakt mij gelukkig? Het geld dat ik verdien door ’s nachts bij TNT post te werken? Mijn drukke studie waar ik me fulltime mee bezig houd? Of zijn het dan toch die kleine momenten, waarop ik de glimlach van mijn naasten zie? Mij maakt het geluk van een ander gelukkig. Dit betekend niet dat ik niet gelukkig van mijn eigen geluk kan zijn, maar toch. Het heeft een toegevoegde waarde. Als ik mijn ouders met een ware glimlach zie op hun gezicht, denk ik bij mezelf.. wauw! Die mensen verdienen het om gelukkig te zijn. Ze hebben zo veel gedaan –en doen het nog steeds- voor mij. Ze verdienen het als geen ander….
Iedereen heeft wel eens een nare periode. De kunst in zo’n periode is, om terug te kijken naar de mooiere tijden. De kunst is, om dan te beseffen dat het erger kon. Dat het allemaal best mee valt, en dat je blij moet zijn met wat je hebt. Ik vraag me af waarom mensen altijd zo negatief denken? De woorden “waarom ik” en “wat heb ik gedaan dat ik dit op mijn pad krijg” maken mij boos. Wat is een wereld nou zonder de downs die bij het leven horen? Als we geen downs hadden gehad, zouden we dan nog wel zo kunnen genieten van de ups in het leven? Ik dacht het niet…
Ik luisterde naar het gesprek tussen mijn vader en mijn moeder. Mijn broer was druk aan het smsen, en op de achtergrond hoorde ik Koerdische muziek. Ik besefte dat dit is wat mij gelukkig maakt. De aanwezigheid van hen, die mij hebben opgevoed. De aanwezigheid van hen, die mij zoveel liefde hebben gegeven –en nog steeds geven-.. En toch zat me iets dwars.
Hoe meer ik me concentreerde op de muziek op de achtergrond, hoe meer ik ging nadenken over muziek. Ik zelf ben een muziek freak. Ik doe alles met muziek. Slapen, opstaan, studeren, opruimen, schoonmaken etc. Maar ik moet bekennen dat ongeveer 80% van de nummers die ik luister, allemaal een beetje depressief makend is. Al is de beat nog vrolijk, het gaat altijd over iets wat de mensen verdrietig maakt.
Ik heb besloten dat ik vanaf vandaag nóg meer ga genieten van het leven. Ik ga me nóg meer bezig houden met het positieve, en als me een keer iets minder leuks overkomt, ga ik nóg harder mijn best doen om te denken aan de leukere tijden. Gedachten zoals “waarom ik” laat ik niet meer toe. Want het leven is te mooi, om altijd maar het negatieve ervan in te zien.
Gözde
[Gewijzigd op 19 januari 2009 18:39:03]
|
 Saha (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 19 januari 2009 18:46:02
Jij kunt schrijven.
|
  didi (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 19 januari 2009 18:48:47
Mooi..
Ik heb ongeveer hetzelfde kortgeleden gehad. Ik zat alleen in de trein terug van school. Op school hadden we net na een hoop ellende eindelijk positieve feedback gekregen. We hadden het vooruitzicht op nog heel veel werk, maar dit ene kleine stukje gaf ons zoveel hoop, energie, motivatie. In de trein stond ik erbij stil hoe een paar woorden al invloed op je kunnen hebben. Ik dacht na over mijn privé, hoe blij ik was met mijn vrienden en familie. Dat het schooljaar vorig jaar zo stroef was begonnen met het verliezen van 2 dierbaren. Maar alles uiteindelijk weer zo was als het hoorde, ook al miste ik hen nog. Dat iedereen weer zijn draai had. Dat je stil kon staan bij het gemis, maar toch nog positief verder kon gaan. Dat ik me blij voelde op dat moment, met alleen die enkele woorden 'Jullie zijn goed op weg, ga zo door'.
Ik keek naar buiten, naar de donkere lucht. Maar opeens werd mijn aandacht afgeleid, niet naar de donkere lucht, maar naar de plek waar de zon doorbrak, waar de lucht mooi helder blauw was. En ik voelde me gelukkig.
|
  sunshine.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 19 januari 2009 18:50:35
Mooi omschreven didi. Dat is de kracht van het leven..
@ Saha: Dankjewel. Ik moest het er gewoon even uit gooien
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 20 januari 2009 23:28:39
Gelukkig zijn.. soms heb ik het gevoel dat ik aan het wachten ben om gelukkig te zijn. Niet dat ik het niet de moeite waard vind. Maar gewoon.. wat ben ik er mee om gelukkig te zijn als er zoveel mensen rondom mij ongelukkig zijn?
Dan ben ik ergens onderweg, zit ik op de trein, zie ik mensen door het raam staren en zie ik ze denken.. van hoe ver of dicht het gelukkig zijn is.
De trein.. vorig jaar in de zomer zat ik zo een keertje op de trein gewoon te wezen.. ik kwam net uit de Provence.. plots zag ik door het raam een man zitten op een halve meter van de treinsporen.. voor ik het goed besefte was de man al weer uit het beeld verdwenen.. maar niet de gedachten die het in me hadden losgemaakt.
Een week later rijden we met de auto langs de plaatselijke rivier.. er stonden aan de overkant van deze river mensen met een brancard langs het water.. er werd iemand uitgehaald.. muerte
Kheb geen zin om gelukkig te zijn als er zoveel mensen heel ongelukkig zijn en nog ééns zoveel mensen ook ongelukkig maken, die op hun beurt dan gewoon deze gewoonte doorzetten..
Tuurlijk kan ik gelukkig zijn.. gewoon nog maar het feit dat gelukkig zijn bestaat maakt me al iets gelukkiger.. Gelukkig dat gelukkig zijn bestaat.
Maar ik wil niet gelukkig op een trein zitten - wetende dat iemand anders eraan denkt om er onder te springen.
|
  sunshine.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 21 januari 2009 04:09:53
CultureGlue zei:Gelukkig zijn.. soms heb ik het gevoel dat ik aan het wachten ben om gelukkig te zijn. Niet dat ik het niet de moeite waard vind. Maar gewoon.. wat ben ik er mee om gelukkig te zijn als er zoveel mensen rondom mij ongelukkig zijn?
Dan ben ik ergens onderweg, zit ik op de trein, zie ik mensen door het raam staren en zie ik ze denken.. van hoe ver of dicht het gelukkig zijn is.
De trein.. vorig jaar in de zomer zat ik zo een keertje op de trein gewoon te wezen.. ik kwam net uit de Provence.. plots zag ik door het raam een man zitten op een halve meter van de treinsporen.. voor ik het goed besefte was de man al weer uit het beeld verdwenen.. maar niet de gedachten die het in me hadden losgemaakt.
Een week later rijden we met de auto langs de plaatselijke rivier.. er stonden aan de overkant van deze river mensen met een brancard langs het water.. er werd iemand uitgehaald.. muerte
Kheb geen zin om gelukkig te zijn als er zoveel mensen heel ongelukkig zijn en nog ééns zoveel mensen ook ongelukkig maken, die op hun beurt dan gewoon deze gewoonte doorzetten..
Tuurlijk kan ik gelukkig zijn.. gewoon nog maar het feit dat gelukkig zijn bestaat maakt me al iets gelukkiger.. Gelukkig dat gelukkig zijn bestaat.
Maar ik wil niet gelukkig op een trein zitten - wetende dat iemand anders eraan denkt om er onder te springen.
Culture.. Zoals ik in mijn tekst ook aangaf, maakt het geluk van anderen mij ook gelukkig. Maar geluk hoort niet alleen maar uit dat deel te bestaan. Het moet -vind ik- een toegevoegde waarde hebben.
Want wat is gelukkig zijn? Worden wij er echt alleen maar gelukkig van als anderen gelukkig zijn en wij ons ellendig voelen? Verplaats je eens in de ander. Stel dat jij diegene bent die ongelukkig is. Zullen er dan anderen omkijken naar jou? En denken "Hij is niet gelukkig, heeft het dan nog wel zin om gelukkig te zijn.."
Gelukkig dat gelukkig zijn bestaat, inderdaad Want je zou maar je leven lang ongelukkig zijn.... Er zijn mensen die zo zijn, maar may God help them. Het leven heeft zoveel moois te bieden. Niet alleen het leven zelf, maar ook wij zelf. Als persoon, los van het leven...
|
 Help-Me (29)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 januari 2009 11:28:10
echt mooi omschreven mop 
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 januari 2009 12:52:45
sunshine_ zei:
Culture.. Zoals ik in mijn tekst ook aangaf, maakt het geluk van anderen mij ook gelukkig. Maar geluk hoort niet alleen maar uit dat deel te bestaan. Het moet -vind ik- een toegevoegde waarde hebben.
Want wat is gelukkig zijn? Worden wij er echt alleen maar gelukkig van als anderen gelukkig zijn en wij ons ellendig voelen? Verplaats je eens in de ander. Stel dat jij diegene bent die ongelukkig is. Zullen er dan anderen omkijken naar jou? En denken "Hij is niet gelukkig, heeft het dan nog wel zin om gelukkig te zijn.."
Gelukkig dat gelukkig zijn bestaat, inderdaad  Want je zou maar je leven lang ongelukkig zijn.... Er zijn mensen die zo zijn, maar may God help them. Het leven heeft zoveel moois te bieden. Niet alleen het leven zelf, maar ook wij zelf. Als persoon, los van het leven...
Het is maar waar je de grens trekt.. Ik kan gerust ietsje langer wachten om gelukkig te zijn vooralleer iemand anders haar of hem ook goed in zijn vel voelt. Ik wandel niet zo snel weg van iemand anders problemen.. ik maak er geen probleem van om mij in te leven in wie zich niet zo goed voelt.
Gelukkig zijn word langst alle kanten overschat.. het moet instant zijn, te koop in een zakje, het moet veel zijn, en het moet vast nog wel zo'n paar van die zaakjes zijn. Gelukkig zijn word overschat.
Natuurlijk mag je gelukkig zijn.. het is niet alleen je recht, maar mss zelfs je plicht!!
Maar mezelf als het middelpunt van het heelal beschouwen.. zittend op een trein.. en ocharme ik, ocharme men ik.. was ik maar gelukkig enz.. mneeiii..
En soms lukt dat via die gedachten mss wel.. maar het is een down en een up, een down en een up.. kga liever langzaam naar boven.. gestaag maar zeker.. kben mss wel te oud geworden voor whup van het ene gevoel naar het andere.
Easy come - easy go.. Gemakkelijk gelukkig - gemakkelijk ongelukkig..
Koester het ongelukkig zijn dan maar.. tot het je zo ver kan drijven.. dat je langs de sporen van de trein gaat zitten..
En daarom jij dan niet.. mss zijn jouw tops en downs gewoon wel wat afgevlakt tot een doenbaar gemiddelde..
Maar kheb het niet alleen over jou, over mij of over al diegene die dit meelezen..
Het moesten jouw ogen maar ééns zijn die iemand onder een trein ziet springen..
Ach jah.. als jij maar gelukkig bent en de mensen rondom je.. En if shit happens you can allways say: shit happens! Indeed.
|
  sunshine.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 21 januari 2009 14:16:37
@ Culture.
Ik heb lang genoeg geleefd van het geluk van anderen. Ik vat je tekst absoluut niet persoonlijk op, maar wilde er toch even op reageren. Zoals ik al heb gezegd, heb ik lang genoeg geleefd van het geluk van anderen. Het leek wel een soort voedingsbron voor mij. Elke keer als ik iemand in mijn omgeving ongelukkig zag, voelde het alsof het mijn taak was die gene weer op het gelukkige spoor te zetten...
En ik kan je zeggen dat je na een tijdje er veel 'klappen' gaat krijgen. Want de mensen die jij hebt geholpen, gesteund... die kijken niet altijd naar jou om als jij even een down periode hebt!
En daarom kan het misschien egoïstisch klinken, alleen mijn naasten maken mij gelukkig/ongelukkig. Heel erg jammer dat er iemand voor de trein is gesprongen, terwijl ik in de trein zit, maar ik kan daar niks meer aan doen. Diegene heeft haar of zijn eigen keuze al gemaakt, voordat ik die trein überhaupt inging.
Ik denk dat de mens soms best egoïstisch mag zijn, en mag proberen om eerst ZELF eens gelukkig te zijn, voordat men anderen gelukkig wil maken.
@Help-Me: Dankjewel!
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 januari 2009 15:26:40
Tuurlijk.. kzit al meer dan tien jaar in het vrijwilligersleven.. je hebt er bij die veel taken op hun schouders nemen.. en je hebt er bij die doen alsof ze veel taken op hun schouders nemen.
Ik heb al veel vrijwilligers zien beginnen die anderen willen helpen.. maar eigenlijk willen ze gewoon zichzelf helpen.. anderen blij maken = zichzelf blij maken.
Niets mis mee.. maar als mensen niet zien dat je ze helpt.. en je krijgt stank voor dank dan valt meer dan 90% van alle beginnende vrijwilligers uiteindelijk vroeg of ietsje later af.
Die resterende 10% verdiend het meer om gelukkig te zijn dan die 90%
Maar die 90% haakt af en wil gewoon gelukkig zijn.
En het is omdat er mensen zijn die niet gelukkig willen zijn vooralleer ze echt helpen.. dat er nog hulp is in de wereld voor de zwaarste ongelukkige gevallen.
En zware ongelukkige gevallen zijn een groter probleem als dat die 90% wil of kan begrijpen.. ze zien immers niet verder dan hunzelf, hun naaste omgeving en nog ietsje verder.. Ga je nog verder dan vind men het bij voorbaat problemen zoeken. ttt
|
 ManBearP.. (22)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 21 januari 2009 16:56:15
Mooi geschreven Gozde
|
 --HatCee (105)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 22 januari 2009 19:39:59
Prachtig
|
  sunshine.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 22 januari 2009 22:58:45
Bedankt schatjes [Gewijzigd op 22 januari 2009 22:58:57]
|
  Eylem_ (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 23 januari 2009 09:20:58
Prachtiiiiggg
|
  sunshine.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 25 januari 2009 00:23:03
Thanks lieverd
|
 -ZoetZal.. (81)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 06 juli 2009 18:20:26
Echt mooi heb je het geschreven k wou dat ik dat ook kon
|
 Royem- (26)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 30 december 2009 18:59:42
Nog steeds een geweldig stuk
|
 Royem- (26)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 02 januari 2010 09:37:10
Royem- zei:Nog steeds een geweldig stuk 
Dankje schatje
|
 -Capucci.. (12)
Moderator
|
Geplaatst op: 02 januari 2010 11:22:01
beautiful
|
  Green_ey.. (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 11 februari 2010 16:58:55
Mooi geschreven Gözde; een interessant stukje waar ik me zeker in kan vinden!
|