Inso (4)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 25 juni 2008 07:42:53
Soms vraag ik me af, is liefde dan verboden? Is het maar iets slechts? Moet ik mijn gevoelens maar tegenhouden?
Het is vandaag precies een jaar geleden na dato. Mijn eerste serieuze relatie met een jongen eindigde op 24 juni 2007. Waarom?
Duizenden relaties worden elke dag verbroken, waarbij het antwoord op deze simpele vraag telkens wél gegeven kan worden. Totnogtoe kan ik geen antwoord vinden voor mijn geval.
Ik hield van hem. Hij van mij. Hij zong me toe, ik legde mijn hoofd op zijn borst, hij kuste mijn haar. Ik hield zijn hand vast, hij pakte de mijne en kuste hem. Deze jongeman gaf me het gevoel dat ik 24 uur per dag droomde...
Wat was dan het probleem? Het probleem was dat een nicht van mij ons een keer samen zag en dit vrijwel direct doorvertelde aan mijn moeder. Deze kon het niet verzwijgen voor mijn vader. Wat volgde was een regelrechte hel. Ik kreeg een kruisverhoor, huisarrest en een portie brainwash voor mijn kiezen. Zinnen als “Weet je wel wat daarbuiten rondloopt” en “Studie gaat voor” blijven me het meeste bij.
Ik dacht dat ik bij het passeren van de ‘18’ volwassen was geworden. Zat ik dus eventjes fout.
Het gekke is, het werkte ook nog. Ik geloofde zelf ook niet meer in een relatie en verbrak alle contacten. Nu, heb ik diepe spijt. Ik had respectvol om moeten gaan met mijn vriend door te laten zien dat mijn liefde niet afhing van ‘wel of geen wetenschap’ over onze relatie van mijn ouders. Inmiddels is mijn ex-vriend gelukkig met een Nederlandse. Mijn spijt kwam te laat.
Waarom voelen ouders zich altijd genoodzaakt om ons te beschermen van het verboden woord ‘liefde’? Is het een drug? Brengt het ons op het slechte pad? Met woede had ik het me destijds afgevragen en met dezelfde woede vraag ik het me nog steeds af. Denken onze ouders nu echt dat we nog steeds in de bergen van Turkije leven? Vinden ze het echt doodnormaal dat wij niet aan vriendjes en vriendinnetjes doen, maar wel even met een perfecte kandidaat voor een huwelijk moeten komen?
Sorry hoor, dat gaat er bij mij niet in.
Ik heb spijt, ja, ik had hem nooit moeten laten gaan...
|
Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 25 juni 2008 08:44:04
beter laat dan nooit?
of heb je je gevoelens al tegenover hem verklaard en wat er allemaal in je hoofd afspeelt?
|
  didi (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 25 juni 2008 14:59:30
Terechte vragen.
Hoe kan je verwachten dat je kind gaat trouwen zonder uithuwelijking, als ze van jou geeneens mogen daten? Meteen weten dat je perfect bent voor elkaar en kan trouwen bestaat niet. Je moet elkaar leren kennen om de goede en slechte kanten ook te kunnen zien.
Ik snap best dat ouders niet willen dat hun kinderen serial daters worden. Dat ze willen dat ze er voorzichtig mee omgaan. Er lopen inderdaad genoeg slechte mensen rond die misbruik van je kunnen maken. Daarnaast wil je geen bepaalde reputatie krijgen.
Maar er is een groots verschil tussen serial daters en een jongen/meisje die een vriend(in) heeft.
|
  Hewler- (22)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 25 juni 2008 16:33:46
Deze column heb ik ook op die andere site gezien en zal me comment van daar kopiëren
Liefde is taboe in onze cultuur, dat klopt alhoewel dat steeds minder word. En dat onze ouders zo reageren is inderdaad uit bescherming en uit goede wil. Ook al zijn wij het vaak niet mee eens dat ze het altijd goed bedoelen, maar dat komt omdat wij het anders bekijken dan zij.
In ons cultuur is `namus` dus de trots van een meisje de trots/eer die haar vader moeder en broers hebben met haar heel erg belangrijk. Sommige vinden dat zelfs belangrijker dan jou leven. Heb je geen trots/eer meer dan kan je beter niet leven als meisje binnen ons cultuur(volgens de meesten). Het is heel erg maar zo word het wel onder woorden gebracht. En zoals je zegt .. in je verhaal `ik legde mijn hoofd op zijn borst pakte zijn hand en hij kuste jou hand kuste je haar`DAT IS VERBODEN en deze dingen maken de liefde verboden;.. dat zijn dingen die eigenlijk pas mogen gebeuren als je getrouwd ben met die persoon. en ouders zijn bang dat hun dochter in de praatjes van een jongen trapt en steeds meer toe zal laten en dat mensen je samen met die persoon zien en dat er fout over je gepraat word.. en als deze praatjes je ouders bereiken lopen zij met gebogen hoofd over straat.. dat wil zeggen dat jij dan hun trots/eer hebt afgenomen.... want ze zeggen niet Inso is gezien met een jongens maar ze zeggen de dochter van .... of de zusje van .... en niet alles wat mensen zeggen hoeft waar te zijn ze houden van overdrijven.. maar ouders voorkomen liever alles.. hoeveel zij ook jou vertrouwen wat de omgeving zegt is heel belangrijk voor hun.... Ouders hebben een relatie hebben niet meegmaakt mijn moeder zag mijn vader op de dag dat hij haar hand kwam vragen en de tweede keer was op de verloving en derde keer trouwdag...dus het is begrijpelijk dat ze het niet accepteren...
Liefde is niet verboden als je ermee weet om te gaan binnen de waarden en normen waarin je leeft.
en als je echt van hem hield en je ouders waren achter gekomen had hem dan jou hand laten vragen als je zo seriues was en zoveel van elkaar hield en ja als je niet zeker bent van elkaar en het niet waard vind om verder voor te vechten dan zou je pas een punt achter moeten zetten...
Ik zeg niet dat ik het met ouders eens ben maar ik denk dat het een beetje zo in elkaar zit en hun denkwijze zo is... en pas als je hun kan begrijpen kan je begrip tonen en weten hoe je ermee om moet gaan... neem je ouders niet zo kwalijk... kijk wat jij hebt gedaan en kijk dan hoe zij op jou reageren... en wees blij je ouders willen dat studie voor gaat dat is echt voor jou best wil zodat jij op je eigen benen kan staan en niet afhankelijk word van anderen....
wees tevreden ... het had veel erger kunnen aflopen met jou ...
|
 FeelTheR.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 25 juni 2008 16:52:22
Misschien kan het als nog goed komen. Ik zou het nooit opgeven. Laat zien dat je nog wat voelt voor hem en als het echte liefde is kunnen jullie als nog wat krijgen.
op: 25-6-2008 om 16:54:52
|
 FeelTheR.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 25 juni 2008 16:53:10
Quote:
didi schreef op 25 Juni 2008 14:59:30 :
Terechte vragen.
Hoe kan je verwachten dat je kind gaat trouwen zonder uithuwelijking, als ze van jou geeneens mogen daten? Meteen weten dat je perfect bent voor elkaar en kan trouwen bestaat niet. Je moet elkaar leren kennen om de goede en slechte kanten ook te kunnen zien.
Ik snap best dat ouders niet willen dat hun kinderen serial daters worden. Dat ze willen dat ze er voorzichtig mee omgaan. Er lopen inderdaad genoeg slechte mensen rond die misbruik van je kunnen maken. Daarnaast wil je geen bepaalde reputatie krijgen.
Maar er is een groots verschil tussen serial daters en een jongen/meisje die een vriend(in) heeft.
Ben het met je eens.
|
  Hewler- (22)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 25 juni 2008 17:55:28
Quote:
FeelTheRhythm schreef op 25 Juni 2008 16:52:22 :
Misschien kan het als nog goed komen. Ik zou het nooit opgeven. Laat zien dat je nog wat voelt voor hem en als het echte liefde is kunnen jullie als nog wat krijgen.
Hij is al met een ander wat lomp om dan pas je gevoelens te gaan vertellen..
ECHT HEKEL AAN DAT SOORT MENSEN!
|
 E_- (6)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 25 juni 2008 18:00:36
Je m0est het niet opgeven gew00n er v00r vechten ook al zeggen je ouders bla bla bla op het eind moeten ze het t0ch acepteren of willen ze liever dat je dochter van huis weg gaat dan zeggen de ouders wel van had k haar maar gelaten met die boy ditdat.. mrja.. het is al een jaartje verder..
leven gaat d00r.
op: 25-6-2008 om 18:1:2
|
 _Dier_ (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 25 juni 2008 18:17:38
Je zou een goeie Roman schrijver zijn.
|
 -StarStr.. (69)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 25 juni 2008 18:48:51
Quote:
_Dier_ schreef op 25 Juni 2008 18:17:38 :
Je zou een goeie Roman schrijver zijn.
jazeker,ik vind het nu al zo zielig....
maar misschien kan er in dit verhaal nog een happy end aan geplakt worden..?
|
 FeelTheR.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 25 juni 2008 18:54:32
Quote:
Hewler- schreef op 25 Juni 2008 17:55:28 :
Quote:
Hij is al met een ander  wat lomp om dan pas je gevoelens te gaan vertellen..
En dan Hij is met een nederlander gelukkig, heb je dat niet gelezen . Ze zijn uit elkaar gegaan door haar ouders misschien houden ze nog steeds van elkaar je weet maar nooit. Nouuu turkse jongens zijn vaak niet serieus met een nederlander dus wie weet hebben ze nog een kans
Niet aanvallen mensen dit is mijn mening.
op: 25-6-2008 om 18:54:53
|
  Hewler- (22)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 26 juni 2008 12:49:50
Quote:
FeelTheRhythm schreef op 25 Juni 2008 18:54:32 :
Quote:
Quote:
En dan  Hij is met een nederlander gelukkig, heb je dat niet gelezen  . Ze zijn uit elkaar gegaan door haar ouders misschien houden ze nog steeds van elkaar je weet maar nooit. Nouuu turkse jongens zijn vaak niet serieus met een nederlander dus wie weet hebben ze nog een kans
Dus omdat hij met een Nederlandse een relatie heeft zou hij waarschijnlijk niet serieus zijn?
Kan wel waar zijn als dat meisje sletterig is maar dat doen ze ook met turkse sletterige meiden..
|
 FeelTheR.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 26 juni 2008 21:04:40
Quote:
Hewler- schreef op 26 Juni 2008 12:49:50 :
Quote:
FeelTheRhythm schreef op 25 Juni 2008 18:54:32 :
Quote:
Quote:
En dan  Hij is met een nederlander gelukkig, heb je dat niet gelezen  . Ze zijn uit elkaar gegaan door haar ouders misschien houden ze nog steeds van elkaar je weet maar nooit. Nouuu turkse jongens zijn vaak niet serieus met een nederlander dus wie weet hebben ze nog een kans
Dus omdat hij met een Nederlandse een relatie heeft zou hij waarschijnlijk niet serieus zijn?
Kan wel waar zijn als dat meisje sletterig is maar dat doen ze ook met turkse sletterige meiden..
Ja, waarschijnlijk is het niet serieus en daarom hebben ze een kans vind ik. Kijk als hij getrouwd is met een nederlander of een turkse meisje dan heeft zij gewoon pech gehad maar nu hebben ze nog een kans. Wat je over sletterige meisjes schrijft is waar maar zij hadden een mooie relatie en ging stuk door de ouders misschien houden ze nog van elkaar wie weet
|
  Hewler- (22)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 02 juli 2008 15:58:28
Quote:
FeelTheRhythm schreef op 26 Juni 2008 21:04:40 :
[quote]
Ja, waarschijnlijk is het niet serieus en daarom hebben ze een kans vind ik. Kijk als hij getrouwd is met een nederlander of een turkse meisje dan heeft zij gewoon pech gehad maar nu hebben ze nog een kans. Wat je over sletterige meisjes schrijft is waar maar zij hadden een mooie relatie en ging stuk door de ouders misschien houden ze nog van elkaar wie weet
Anders was die niet met een ander gegaan
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 04 juli 2008 12:57:52
Liefde is niet verboden..
Verliefdheid is wel niet zonder risico's
Je ouders wouden jezelf en de familie met zichzelf beschermen tegen kwatongen
En mensen weten nu eenmaal dat mensen scherpe tongen kunnen hebben
De meeste mensen zijn niet sterk genoeg om de meningen van hun familie in hun context te zien..
Ze bang dat ze status verliezen, dat ze hulp zullen verliezen, respect en eerbied... wat in vele gevallen ook gewoon waar is.
Ik denk dat veel mensen een leven leven niet dat ze echt willen.. maar een ander het dan ook niet gunnen.. Misschien wel voor een gedeelte, maar nooit haast helemaal..
Je romantische verhaal.. was te mooi om algemeen aanvaard te worden.. to much will kill you - if you can't make up your mind
|
  Highcoli.. (20)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 04 juli 2008 13:50:11
Quote:
Hewler- schreef op 02 Juli 2008 15:58:28 :
Quote:
FeelTheRhythm schreef op 26 Juni 2008 21:04:40 :
[quote]
Anders was die niet met een ander gegaan
Er zijn genoeg mensen die met een ander gaan om de vorige te kunnen vergeten ? Misschien is dat ook zijn bedoeling?
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 04 juli 2008 13:52:42
Liefde is niet verboden..
Verliefdheid is wel niet zonder risico's
Je ouders wouden jezelf en de familie met zichzelf beschermen tegen kwatongen
En mensen weten nu eenmaal dat mensen scherpe tongen kunnen hebben
De meeste mensen zijn niet sterk genoeg om de meningen van hun familie in hun context te zien..
Ze bang dat ze status verliezen, dat ze hulp zullen verliezen, respect en eerbied... wat in vele gevallen ook gewoon waar is.
Ik denk dat veel mensen een leven leven niet dat ze echt willen.. maar een ander het dan ook niet gunnen.. Misschien wel voor een gedeelte, maar nooit haast helemaal..
Je romantische verhaal.. was te mooi om algemeen aanvaard te worden.. to much will kill you - if you can't make up your mind
|
  Hewler- (22)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 04 juli 2008 13:54:45
Quote:
Highcolic schreef op 04 Juli 2008 13:50:11 :
Er zijn genoeg mensen die met een ander gaan om de vorige te kunnen vergeten ? Misschien is dat ook zijn bedoeling?
Dat is echt onzin, iemand anders gebruiken om een ander te vergeten. Maar dat zal niemand van ons weten omdat we hem niet kennen ...
|
  Highcoli.. (20)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 04 juli 2008 14:19:37
^ Ja, jij vind het onzin. Ik ook. Maar misschien hij dus niet...
Ik vind dat haar verhaal nog niet is afgelopen... Als ze echt zoveel van elkaar hielden is hun verhaal nog lang niet afgelopen
|
  BOSNiiAN.. (24)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 10 juli 2008 17:54:31
Dit is bijna net hetzelfde als bij mij,
alleen bij mij is de relatie er nog van 3jaar.
Mijn vriend is Turks & ik ben Bosnisch.
Onze ouders doen er ook erg moeilijk over, maar we willen elkaar niet kwijt.
We hebben het geprobeerd, om uit elkaar te gaan, maar na een paar dagen waren we al terug bij elkaar.
We hebben nog 1,5jaar school te gaan en dan zijn we Ins'allah van plan om te gaan trouwen.

Ins'allah gunt Allah het ons en komt alles goed.
|