Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 11 juli 2008 16:30:31
Column
Gisteren toen ik naar de supermarkt ging, stond er weer een.
En met die een bedoel ik een dakloze met een krantje. Waarom weet ik niet echt, maar ik krijg altijd een licht gevoel van irritatie als ik ze weer zie staan.
Nu had ik op tv of radio gehoord, dat de daklozen het zo erg vonden als de mensen, die de winkel ingingen, net deden of ze niet bestonden. Het genegeerd worden was voor hun erger dan geen krantje kopen.
Ik heb daar over nagedacht en me in zo`n persoon verplaatst. En inderdaad. Als je echt helemaal door iedereen genegeerd wordt moet dat afschuwelijk zijn.
Wat is nu het gevolg voor mij? Alleen gedag zeggen kan ik ook niet. Want als iedereen alleen maar gedag zegt, wat schieten zij daar mee op? Niets!
Dus dat wordt dan gewoon een krantje kopen, wat ik toch wel af en toe deed, maar ik kan ze nu niet meer negeren.
Ik kom thuis met mijn boodschappen én het krantje van de dakloze. Ik vraag me trouwens wel af waar die personen vandaan komen. Ze spreken geen Nederlands en zijn vaak nog beter gekleed dan ikzelf.(Geintje. Maar ze zijn echt goed gekleed)
Ik dacht wat ditjes en datjes te lezen. Gewoon wat zaken over de dakloze zelf.
Maar nee...Wat ik hier tegen kwam gaf me weer zo`n machteloos gevoel. Je zou willen dat je iets kon doen, maar dat is onmogelijk. En niet alleen machteloosheid maar ook woede komt naar boven. Hóe kan de ene mens dit een ander aandoen!
En nog wel kinderen!
Ik lees:
HONDURAS.
Dakloze jongeren opgejaagd door gewapende doodseskaders.
Bijna elke nacht worden in Honduras straatkinderen vermoord. Bijna elke dag staan er foto`s in de krant van kinderlijkjes, hun handen vastgebonden op de rug en een kogel door het hoofd.
In het Zuid-Amerikaanse Honduras is een huiveringwekkende trend ingezet. `s Avonds, zodra de duisternis invalt, gaan gewapende groepen de straat op om straatkinderen te vermoorden. Deze zogenoemde 'doodseskaders' met volgens hardnekkige geruchten ook politieagenten, willen op deze gruwelijke manier het antal dakloze kinderen terugdringen.
Wekelijks staan de kranten vol van nieuwe kindermoorden.
Mensenrechtenorganisaties schreeuwen moord en brand, maar het grootste deel van de Hondurese bevolking juicht de moordpartijen toe.
Omdat Honduras straatarm is, is het moeilijk onderscheid te maken tussen dakloze kinderen en 'gewone'arme kinderen. Arm en en jong is volksvijand nummer 1 in het land; uitgekotst door gegoede burgers,gehekeld door politici en media en op de dodenlijst van particuliere doodseskaders.
In Tegycigalpa rijden twee jongetjes op hun fiets door een park. Het zijn geen straatkinderen, maar de agenten die hen oppakken geloven hen niet. Een paar dagen later worden hun gemangelde lijkjes gevonden. Ze zijn gruwelijk gemarteld.
Iedere keer denk ik dat het niet erger kan met de mensheid, maar dan kom ik toch weer iets tegen, waarvan ik denk; de mens is super verrot. Slecht. Satanisch, enz.
Maar tegelijkertijd komt bij mij de vraag naar boven, als er zóveel mensen zó rijk zijn, en waarom heb je verschillende huizen (kastelen, dure panden,villa`s,enz.) nodig? Hóe kan je als je zoiets leest als dit, je lekker voelen met al je miljoenen?
In de Bijbel staat; het is moeilijker voor een rijke om in het paradijs te komen, dan voor een kameel om door het oog van de naald te kruipen. Dit is natuurlijk metaforisch bedoeld, maar toch...
Het probleem zou op te lossen zijn.Als alle mensen die zoveel geld hebben, en daar reken ik zeer zeker de gelovige rijke toe, zich in zouden zetten voor hun medemens, dan moeten zulke praktijken toch op te lossen zijn?
Die R.K kerk schijnt stinkend rijk te zijn, om maar een voorbeeld te noemen. Maar ja, je kan beter in zo`n gewaad de hele dag lopen te bidden, eventueel koorknaapjes pakken, dan werkelijk de gelovige uithangen en hulp bieden,daar waar het nodig is. Dáár word ik nu kotsmisselijk van.
Want hóe kan je rijk zijn én gelovig?
op: 11-7-2008 om 16:37:6
|
Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 11 juli 2008 16:37:22
Egoistische mensen
Maar maak je niet druk, mijn tijd komt nog. En ik ben niet van plan om m'n geld mee naar mn graf te nemen
|
  Highcoli.. (20)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 11 juli 2008 17:10:53
pff
|
Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 11 juli 2008 17:41:38
je kan rijk worden en gelovig zijn daar heb ik wel paar voorbeelden van
|
Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 11 juli 2008 17:44:21
Quote:
LetoAtreides schreef op 11 Juli 2008 17:41:38 :
eigenlijk is de vraag of je rijk en gelukkig kan zijn
|
Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 11 juli 2008 17:59:30
Quote:
LetoAtreides schreef op 11 Juli 2008 17:44:21 :
[/quote]
Die mensen zijn er genoeg. Rijk en gelukkig. Als je alleen aan jezelf kan denken, ben je natuurlijk gelukkig als je rijk bent.
Waarom ik het over gelovigen heb, is dat ik aanneem dat zij toch wel iets uit hun heilige boeken halen, dat je toch zeker voor je medemens klaar moet staan.En als je je uitgeeft voor gelovige, dan vind ik ook dat je voor je medemens moet zorgen. En dan maakt het niet uit van welke religie, ras, of ongelovig die persoon is.
Er zijn ook genoeg ongelovigen die geld afstaan voor goede doelen.
Maar ik vind dat zelfs al heb je een minimum loon je iets kan schenken aan goede doelen. En die mensen heb je ook.
op: 11-7-2008 om 18:0:31
|
Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 11 juli 2008 18:07:33
Quote:
LetoAtreides schreef op 11 Juli 2008 17:44:21 :
Quote:
LetoAtreides schreef op 11 Juli 2008 17:41:38 :
rijk, gelukkig en gelovig !
heb er ook wel een paar voorbeelden van !
|
  mempje_2.. (30)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 11 juli 2008 18:09:30
Nee, kan niet.
op: 11-7-2008 om 18:9:42
|
  TiiktAk (22)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 11 juli 2008 18:34:49
Quote:
Highcolic schreef op 11 Juli 2008 17:10:53 :
pff
zkrr pf
|
 Black_Ve.. (27)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 11 juli 2008 21:08:40
ik ken er genoeg hoor
|
 _Dier_ (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 11 juli 2008 21:19:45
Sommige mensen worden rijk door gierigheid en hoe blijf je rijk door gierigheid.
Gelovige rijken mensen geven genoeg geld uit aan goeie doelen, maar het is blijkbaar niet genoeg.
|
Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 12 juli 2008 10:08:38
Quote:
_Dier_ schreef op 11 Juli 2008 21:19:45 :
Sommige mensen worden rijk door gierigheid en hoe blijf je rijk door gierigheid.
Gelovige rijken mensen geven genoeg geld uit aan goeie doelen, maar het is blijkbaar niet genoeg.
Idd, het is dus niet genoeg.
Als je écht een gelovige bent, dus je hebt je naaste even lief als je zelf, kan je dan toch nog rijk zijn? Ja kan misschien 10% van je inkomsten afstaan, dan ben je nog rijk. Ik wil niemand veroordelen, zou niet kunnen, maar als je zoiets leest over de kinderen in Honduras en je hebt zelf 3 huizen, of weet ik veel wat, en je bent een gelovige of zoals de R.K kerk met al hun kapitalen, die kunnen toch hun materie verkopen en daar een tehuis of zo plaatsen?
Het is toch vreselijk in wat voor een wereld je hier leeft. Het is oneerlijk verdeeld.
|
Verwijde.. (2012)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 12 juli 2008 19:15:13
De rijke mensen zijn meestal gierig, en willen maar steeds meer en meer en meer..
Ze zijn egoistisch bezig, dat is het gewoon ..
De nieuwste apparatuur, mooiste kleren, van merk a tot merk z.. Maakt niet uit dat willen zij ..
Maar ze weten niet dat wat je aan arme mensen geeft, dat je merendeels terug krijgt.. Maybe just your humanity .. But that will be enough..
|
 _Dier_ (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 12 juli 2008 19:19:31
Quote:
whynot schreef op 12 Juli 2008 10:08:38 :
Quote:
_Dier_ schreef op 11 Juli 2008 21:19:45 :
Idd, het is dus niet genoeg.
Als je écht een gelovige bent, dus je hebt je naaste even lief als je zelf, kan je dan toch nog rijk zijn? Ja kan misschien 10% van je inkomsten afstaan, dan ben je nog rijk. Ik wil niemand veroordelen, zou niet kunnen, maar als je zoiets leest over de kinderen in Honduras en je hebt zelf 3 huizen, of weet ik veel wat, en je bent een gelovige of zoals de R.K kerk met al hun kapitalen, die kunnen toch hun materie verkopen en daar een tehuis of zo plaatsen?
Het is toch vreselijk in wat voor een wereld je hier leeft. Het is oneerlijk verdeeld.
Meeste Turken , staan jaarlijks 1000/3000 euro uit aan arme mensen.PEr jaar dan heb ik het over Turken In europa en rijken turken in Turkije.
Dat zijn de Goeie moslims omdat het in de 5 geboden staat moet je Armen helpen.,Kijk naar Turkije er zijn nog genoeg armen.
Je hebt veel meeer nodig om de wereld weer normaal te maken
|
  Nineveh (21)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 15 juli 2008 01:36:41
"It is easier for a camel to pass through the eye of a needle than for a rich man to enter the Kingdom of Heaven (Luke 18:25)”
|